Tehran
0214451908

برون سپاری پروژه چیست؟

برون سپاری پروژه چیست؟

برون سپاری پروژه چیست؟

 

q1

برون سپاری، قراردادی است که بین شما و یک شرکت دیگر یا یک فرد یا تیم خارج از سازمان بسته می‌شود تا بخشی از وظیفه، عملیات، کار یا فرآیندی که قرار بوده است توسط کارمندان شرکت شما انجام شود، در مدت زمان مشخصی توسط آن شرکت انجام شود و طبیعتا این فرد یا افراد از مهارت و تجهیزات بیش‌تر و بهتری نسبت به شرکت برخوردار هستند. این فرآیندهای برون سپاری که قرار است توسط گروه دیگری انجام شوند می‌توانند درون شرکت شما یا بیرون از آن انجام شوند. نکته : استخدام یک کارمندِ موقت، زمانی‌ که یکی از نیروهای شما به مرخصی رفته است برون سپاری محسوب نمی‌شود. با توجه به تعریف فوق می توان گفت در حوزه نرم افزار یا سیستم‌های آنلاین، زمانی که کسب وکار یا سازمان از خدمات تامین کنندگانی مانند (فریلنسر یا شرکت نرم افزاری) استفاده می‌کند، در واقع آن فرایند را برون سپاری کرده است. در سال‌های اخیر، گرایش به برون سپاری در دنیای کسب و کار، به شدت افزایش داشته است. به خصوص در حوزه تجارت الکترونیک، توسعه سیستم‌ها، گرافیک، طراحی اپلیکیشن موبایل و طراحی سایت بیشتر دیده می‌شود.

برون سپاری به چه شکل است؟

  مثلا شما ایده‌ای برای طراحی سایت دارید و نیازمند یک تیم نرم افزاری هستید. همچنین طراحی سامانه‌های آنلاین نیازمند تخصص، مهارت و بودجه بندی مناسب است. هزینه تجمیع این تیم برای هر کسب و کاری ممکن . عاقلانه نیست. زیرا بعد از تحویل کار برای این افراد دیگر تسکی برای ارائه نیست و عملا باید تعدیل شوند. در واقع برونسپاری برای زمانی است که استخدام یا اختصاص نیرو برای انجام پروژه مقرون به صرفه نباشد. در نتیجه، بسیاری از کسب و کار‌ها طراحی سامانه آنلاین خود را برون سپاری می‌کنند. مهم‌ترین دلیل برای برون سپاری کردن فرایند‌ها در سازمان افزایش تمرکز و کاهش دغدغه های سازمان است.

معایب برون سپاری:

q2 حال باهم چند مورد از معایب برون سپاری را بررسی کنیم.
عدم هماهنگی
مواردی نظیر منتقل کردن خواسته‌ها و نظرات به صورت کامل و واضح از هر دو سو، منجر به عدم هماهنگی و کاهش کیفیت محصول میشود.
هزینه بر است
اگر برون سپاری به درستی مدیریت نشود هزینه نهایی ممکن است برای کارفرما بیشتر از هزینه استخدام نیروی مستقر شود. کیفیت کار، تعهد و همچنین شفافیت در اختصاص هزینه‌ها به کارفرما کمک به‌سزایی در تصمیم گیری می‌کند.
نداشتن ارتباط مستقیم
قطعا بیشتر ارتباطات با تیم برون سازمانی، از طریق فضاهای مجازی مانند ایمیل ، تلگرام و واتساپ صورت می‌پذیرد. این موضوع ممکن است باعث ایجاد سوءتفاهم هایی بین کارفرما و توسعه دهندگان شود .
عدم تحویل به موقع
گاها بعضی از پروژه‌های برون سپاری به دلیل عدم شفافیت قرارداد، موجب میشود کار در ددلاین‌های مهم کارفرما آماده تحویل نباشد.
تهدید امنیت شرکت
برون سپاری به یک سازمان خارجی و افشای اطلاعات داخلی مجموعه به یک تیم خارج از سازمان ممکن است باعث افشای اطلاعات مهم شرکت شود. راهکار:  امضای تفاهم نامه‌ عدم افشا جهت افزایش اطمینان.

 مزایا برون سپاری:

صرفه جویی در هزینه‌ها
حذف کردن هزینه‌های ثابت از سیستم و تبدیل آن‌ها به هزینه‌های متغیر با برون سپاری ممکن می‌شود.
افزایش تمرکز
بسیاری از فرصت‌ها در زمانی کم از بین می‌روند و این امر موجب پیشی گرفتن رقبا از شما شود. در چنین شرایطی مدیریت یک تیم نرم افزاری جدید چالش‌های بسیاری به همراه دارد . این امر باعث کاهش تمرکز مدیریت میشود و از موارد اصلی بازمی ماند.
افزایش کیفیت
تیم های نرم افزاری، ساختاری مستقل و متمرکز دارند و پروژه هایی که به شرکت های نرم افزاری برون سپاری می‌شوند، فرصت استفاده از افراد متخصص را دارند.
افزایش نوآوری
ارتباط با افراد متخصص از فیلد‌های مختلف، موجب آشنایی با سبک تفکر مختلف می شود که منجر به ایجاد جرقه‌های ذهنی می‌شود که در حالت عادی امکان آن وجود نداشت.  

چگونه یک شرکت نرم افزاری مناسب برای برون سپاری پیدا کنیم؟

  ایتدا به این نکته دقت کنید که هیچ شرکتی نمی‌تواند یک شریک ایده آل، کامل و بی نقص باشد. انعطاف پذیری در روابط، اهمیت بالایی دارد. برای آنکه بتوانید یک تصمیم آگاهانه و هوشمندانه در این باره اتخاذ کنید ، در ابتدا انتظارات خود از برون سپاری مشخص کنید و مهم‌ترین معیارها برای انتخاب تأمین‌کنندگان برون سپاری موردنظرتان را شناسایی نمایید.

نتیجه گیری

  در این مقاله سعی کردیم مزایا و معایب برون سپاری را بررسی کنیم ، حال برون سپاری تصمیمی است که شما باید با توجه به نیازها، منابع مالی و توقعات خود از پروژه و با نگاه به فرصت‌ها و محدودیت‌های برون سپاری پروژه بگیرید.
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *